Slankekur i januar og alt det der!

Slankekur i januar og alt det der!

Så er det den tid på året igen. Januar, økonomisk smalhals efter julens overflod og slankekur – for at kompensere for julens og resten af årets madglæder. Men er en slankekur den rigtige løsning?

Nej, det ved vi jo egentlig godt, at det ikke er løsningen. Vi kender også følgevirkningen: Når først kuren er overstået, falder du hurtig tilbage i de gamle vaner, og resultatet er i 10 ud af 9 tilfælde, at du inden for en overskuelig fremtid ender med at veje mere, end du gjorde FØR, du gik på slankekur.

Slankekure er livsfarlige!

Samtidig viser ny dansk forskning fra Vidensråd for forebyggelse at der er 15 % højere dødelighed blandt raske overvægtige (BMI 25-30), der taber sig, sammenlignet med raske overvægtige, der bevarer vægten!

Så det kan være direkte livsfarligt at gå på slankekur, hvis du har et BMI på mellem 25 og 30 – netop fordi den fører til vægtudsving, der oftest resulterer i en vægtstigning på sigt. Vægtsvingninger medfører øget dødelighed og større sygelighed. De gavnlige virkninger af vægttabet ophæves derfor af skadelige bivirkninger af vægtsvingningerne.

Det er derfor rapporten konkluderer, at raske overvægtige ikke skal tabe sig. Men selvom det er den konklusion, der bliver formidlet i pressen, så er det ifølge rapporten netop vægtsvingningerne, der opstår ved de gentagne slankekurer, som medfører den øgede dødelighed.

Så det er i orden at du taber dig! Det skal bare være et blivende vægttab, så der skal en varig kostændring til!

Drop slankekuren og lev sundt

Er du overvægtig med et BMI på under 30, og i øvrigt føler dig rask, bør du derfor droppe slankekuren og koncentrere dig om ikke at tage mere på!

Det er netop hvad vi har prædiket på www.dropslankekuren.dk i de lidt over 5 år sitet har været i luften. Vi har i dag over 750 sunde, sunde opskrifter, der med garanti ikke gør dig federe eller smager dårligere end den mad, du er vant til at spise!

22 gode opskrifter at starte med

Vil du gerne spare lidt på fedtet og kalorierne her i starten af det nye år, har vi samlet 22 gode opskrifter, du kan lægge ud med. De har alle sammen en fedtenergiprocent under 25 %, så du kan næsten ikke undgå at tabe noget af alt det, du har taget på hen over julen.

MEN husk nu: Kunsten er, at blive ved med at leve sundt, så du undgår vægtsvingningerne. Skulle du have brug for mere vejledning og inspiration til det, så er der god hjælp af hente ivores online-kursus om sund mad, som du kan læse mere om her!

Biksemad med spejlæg

Når biksemad laves i ovnen, kan fedtstoffet udelades. Biksemad er en rigtig resteret. Du kan bruge kogte, stegte eller bagte kartofler fra i går. Rester af lammesteg, kalvesteg, flæskesteg, oksesteg osv.

læs mere

Hjemmelavede forårsruller af filodej

Vi hader madspild her i huset. Så brug rester af tilberedt kød til disse lækre forårsruller, og tøm så grøntsagsskuffen for, hvad den må gemme på af rester – rå eller tilberedte.

læs mere

Spinatbøf med peberfrugtsauce og ris

Lækkert, lækkert, lækkert. “Spinatbøf uden kød? Det kan man da ikke”. Jo, man kan, men det er nok ikke en ret der bliver serveret hos Elisabeth i dag hvor hun har sit eget køkken.

læs mere

Krebinetter med stuvede grønærter

Krebinetter er en dejlig, dansk ret. Her er den lavet fedtfattigt. Stegt i ovnen er der ikke behov for fedtstof. Og det er godt, for når kødet er paneret, kan det virkelig få suget noget fedtstof til sig.

læs mere

Dansk bøf med løg

Dejlig, stegt hakkebøf med bløde løg og brun sovs. Kan det blive mere dansk – nå ja, og så er det selvfølgelig fedtfattigt. Værsgo! Dansk bøf med løg!

læs mere

Bøf a la Hawaii

Rigtig lækker bøf. De unge var dog ikke vildt begejstrede for kokosmelet. Men vi synes nu, at ingredienserne smager dejligt sammen.

læs mere

Bøf Lindstrøm

De fleste danskere elsker en god bøf med masser af løg, men bøf Lindstrøm er nu heller ikke tosset. Vores søn sagde første gang han smagte den, at han aldrig ville have almindelig bøf mere. Det har han nu ikke overholdt, og man behøver jo heller ikke at udelukke det ene frem for det andet.

læs mere

Hot and sweet wokret

Retten kan tilsættes fisk, skinkekød eller kylling, hvis man synes, der skal kød i. I så fald skal kødet marineres i lagen i en halv times tid, inden det kommes i wokken.

læs mere

Indbagt kylling

En rest lyst, stegt kød – kylling, fisk, skinke eller lignende – lidt fromage frais og lidt ost, så har du en lækker “crossaint”. Også god til frokostbordet.

læs mere

Pasta med luksuskødsauce

De yngste i husstanden er startet på at lave mad selv – naturligvis med en smule hjælp. Denne ret var Nataschas valg. Den tager lang tid at lave, men passer sig selv ca. 85 % af tiden – og smager dejligt.

læs mere

Restelasagne

Vi hader at smide mad ud – med mindre den er fordærvet naturligvis – så vi gemmer og bruger gerne vores rester.

læs mere

Karbonader med krydderost

Den kolde sovs kan undværes, og tilbehøret kan varieres med andre rodfrugter eller grøntsager. Der kan selvfølgelig også lægges andre grøntsager på end tomater.

læs mere

Pastafad med mørbrad

Man vil med fordel kunne anvende andet kød, såvel kogt som stegt. Et stykke hamburgerryg fra dagen før, lidt stegt kylling, ja, stort set hvad som helst.

læs mere

Bøf Bourgogne

Det meste af den tid der går med at tilberede denne ret, er heldigvis ikke noget man har nøde at overvåge.

læs mere

Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!

About The Author

Beate Grandahl

Kostvejleder og ivrig fortaler for fedtfattig livsstil.

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Gratis madplan og guide!

Annonce

GRATIS MADPLAN HVER UGE OG GUIDE TIL SUND MAD!

Abonnér på vores nyhedsbrev og få GRATIS guiden "Genvej til sund mad" med inspiration til, hvordan du gør din madlavning sundere.

Hver uge får du også en gratis madplan med sunde retter til hver dag i ugen!

Tjek din indbakke og dit spamfilter for din gratis e-bog.

GRATIS MADPLAN HVER UGE OG GUIDE TIL SUND MAD!

Vil du gerne leve sundere, men kan ikke undvære alle de der gode retter, du plejer at spise?

Så abonnér på vores nyhedsbrev og få GRATIS guiden "Genvej til sund mad" med masser af inspiration til, hvordan du gør din madlavning meget sundere, uden det går ud over smagen!

 

Hver uge får du også en gratis madplan med sunde retter til hver dag i ugen!

Tjek din indbakke og dit spam-filter for linket til din gratis e-bog

Share This