Faktisk smager den rødkål, man køber i butikkerne i dag udmærket, når man tænker på, hvor tit man spiser rødkål – eller rettere hvor tit man ikke gør – men at lave den selv giver en duft af den anden verden. Vi skyllede glasset med Atamon, inden vi kom rødkålen i, så holder den sig god lidt længere.

  • Kategori: Tilbehør
  • Antal: 1 glas
  • Tilberedning: 1½ time
  • Fryseegnet: Nej
  • I alt:
    KJ/Kcal: 1583/377
  • Energifordeling:
    Protein: 12 %
    Fedt: 4 %
    Kulhydrat: 84 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal: 187/45
    Protein: 1 g
    Fedt:
     <1 g
    Kulhydrat: 9 g

Ingredienser:

  • 600 g rødkål
  • 1 æble
  • 1 1/4 dl appelsinsaft
  • 1/4 dl ribssaft
  • 1 vaniljestang
  • Evt. sukker

Sådan tilberedes den lækre rødkål:

  1. Skyl og snit rødkålen.
  2. Skyl æblet, og skær det i tern.
  3. Kog rødkålen og æblet med appelsinsaften, vaniljestang og ribssaften i ca. 1 time.
  4. Smag evt. din rødkål til med sukker.

Det er egentlig lidt synd, at mange ikke bruger den røde kål lidt mere. For den smager dejligt frisk, og den kan bruges til mange ting. Stort set alt hvad du bruger hvidkål til, kan du også bruge rødkål til. F.eks. kan du lave rødkålssalat, men du kan også lavet stuvet rødkål helt på samme måde, som du laver stuvet hvidkål eller stuvet spidskål. Rødkål hører sig så sandelig ikke kun julen til, selvom den smager godt til flæske- eller andestegen.

Så god fornøjelse og velbekomme!

Dommen:

Benny: 5 point ud af 5Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!
Beate: 5 point ud af 5Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!

Samlet:

5 point ud af 5
Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!

 

 


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!