Mangler du noget hurtigt tilbehør til gryderetten, så er disse fladbrød uden gær godt og lækker. Det smager ikke af meget, men det er heller ikke nødvendigt, hvis du har en velsmagende gryderet – f.eks. en indisk ret.

Personer

Minutter

Fladbrødene smager f.eks. godt til chicken tikka masala. Serverer du også ris til, så er to brød nok til 4 personer, men udelader du risene, skal du bruge et brød pr. person. Spis brød til! Det mætter.

Ingredienser til 2 fladbrød

  • 125 g hvedemel
  • ½ tsk. fint salt
  • ¾ dl varmt vand
  • ½ spsk. olie – oliven-, solsikke- eller rapsolie smager godt

Sådan tilberedes fladbrød uden gær

  1. Sigt melet.
  2. Tilsæt salt.
  3. Bland olie og varmt vand, og hæld det i melet i en tynd strålen, mens du rører.
  4. Ælt det hele sammen til en fast dej.
  5. Lad dejen stå i en 10-15 minutter.
  6. Del dejen i to lige store dele.
  7. Rul hver del ud til en flad pandekager – ca. på størrelse med stegepanden – 3-4 mm tyk.
  8. Varm panden op, og skru derefter ned for varmen.
  9. Kom fladbrødene på et ad gangen, og steg dem på begge sider, til de har taget farvet – 1-1½ minut på hver side
Du kan evt. pensle brødene med lidt olie og drysse med din tørrede yndlingskrydderurter, inden du steger brødene. Du skal regne med, at olien får fedtindholdet til at stige.

Du kan i stedet drysse med det tørrede krydderurter og klappe det lidt fast, inden du lægger brødene på stegepanden.

Endelig kan du også, drysse lidt tørret krydderurter i melet, inden du samler ingredienserne til en dej.

  • Kategori: Tilbehør
  • Antal: 4 personer
  • Tilberedning: 30 minutter
  • Fryseegnet: Ja
  • Pr. person:
    KJ/Kcal:
     521/124
  • Energifordeling:
    Protein: 10 %
    Fedt:
     15 %
    Kulhydrat: 75 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal:
     1000/239
    Protein: 6 g
    Fedt:
     4 g
    Kulhydrat: 43 g

Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!