Det er praktisk at have tørret pasta i “spisekammeret”, men frisk pasta er bestemt at foretrække i madlavningen, den har bare ikke så lang holdbarhed. Hvad med at lave din egen? Det er faktisk ikke raketvidenskab. Det tager ca. 1 times tid, og det er enormt hyggeligt.

  • Kategori: Tilbehør
  • Antal: 4 personer
  • Tilberedning: 60 minutter
  • Fryseegnet: Nej
  • Pr. person:
    KJ/Kcal: 1251/298
  • Energifordeling:
    Protein: 17  %
    Fedt:
     12 %
    Kulhydrat: 71 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal: 1055/252
    Protein: 11 g
    Fedt:
     3 g
    Kulhydrat: 44 g

Ingredienser:

  • 240-300 g mel – vi har forsøgt os med almindeligt hvedemel og med ⅓ groft speltmel og ⅔ sigtet speltmel, som bliver en lidt grovere pasta, men som til gengæld er glutenfri. Begge gav et tilfredsstillende resultat.
  • 2 æg
  • Evt. 1 tsk. salt – dette er ikke nødvendigt, da du kan koge pastaen i letsaltet vand.
  • Evt. op til ½ dl vand

Sådan tilberedes hjemmelavet pasta:

  1. Hæld melet op i en stor, fladbundet skål eller på et renvasket bord.
  2. Lav en fordybning i melet, og slå æggene ud i fordybningen.
  3. Ælt mel og æg sammen. Tilsæt evt. lidt vand, hvis dejen bliver for tør – men ælt et godt stykke tid, inden du tyr til at hælde vand i, for pludselig bliver dejen mere sammenhængende, når du har æltet længe.
  4. Lad dejen hvile 15-20 minutter, når den er færdigæltet – den skal føles som marcipan eller modellervoks.
  5. Tag en klump dej i ca. en knytnæves størrelse, bank den lidt ud, og kør den igennem pastamaskinen på dens største indstilling.
  6. Fold dejen, kør den igennem igen.
  7. Kør pastamaskinen et hak ned, og gentag.
  8. Fortsæt til pastaen er kørt igennem 2. sidste indstilling på pastamaskinen.
  9. Prøv at sørge for, at dejen har samme bredde som pastamaskinen, i hvert fald hvis pastaen skal bruges til pastaplader til lasagne.
  10. Rul al dejen ud.
  11. Dejen kan nu skæres til pastaplader, skæres i strimler til båndpasta, skæres i små rektangler, der kan klemmes på midten til sløjfer eller skæres i små kvadrater, der lægges sammen to og to over lidt fyld til raviolier eller lidt større kvadrater, der foldes til tortellinier. Mulighederne er mange.
  12. Når du vil skære pasta i strimler, så drys en anelse mel ud over pastapladen, og fold den sammen på midten på den lange led et par gange. Skær en strimmel, og fold den ud.
  13. Koger du ikke pastaen med det samme, så læg den imellem 2 viskestykker, så der ikke kommer skidt og støv til.
  14. Den friske pasta kan holde sig i køleskabet i 2-3 dage, når du kommer den i en plasticpose beregnet til fødevarer. Luk posen.
  15. Kog pastaen i letsaltet kogende vand i ca. 3 minutter.

Dommen

Natascha: 5 point ud af 5 Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!

Filip: 5 point ud af 5 Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!
Benny:  5 point ud af 5 Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!
Beate:  5 point ud af 5 Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!

Farmor: 5 point ud af 5 Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!

Samlet:

5 point ud af 5

Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!

 

 


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!