Grillmad er som sådan ikke specielt usundt. Men det kommer selvfølgelig an på hvor fedt og kalorierigt det kød, man griller, er, og hvilket tilbehør man serverer til det.

Faktisk tror jeg, de færreste tænker specielt meget over, hvor meget grillmaden feder. For de fleste skal det bare være nemt, hyggeligt og smage godt – og det betyder som oftest masser af fedtstof i form af oliemarinader, fed fisk og tyk barbecuesovs samt masser af sodavand, øl, vin, chips og ristede skumfiduser. Se det er smagen af sommer!

… og ekstra kilo på vægten. Men rent faktisk kan du med en smule omtanke nemt lette grillmaden for en masse unødige kalorier og fedtprocenter, uden at det bliver hverken sværere, mindre hyggeligt eller smager dårligere.

Her har vi samlet et par tips til, hvordan du gør grillmaden mere kalorielet, uden at du skal mangle noget!

Spis mindre, men bedre kød

Vi kender det godt alle sammen. Vi skal grille, og så skal vi da lige have et par pølser, en god, saftig bøf, et stykke godt, grillet okse- eller svinekød i form af f.eks. en t-bone-steak eller en god kotelet. Der skal da også lige være lidt fisk og noget marineret kylling eller kalkun.

Summa summarum, vi ender med at grille et helt kødbjerg, der ender som kolde og triste rester på kødfadet. Ærgerligt, ærgerligt, tænker vi hver gang!

Men prøv en gang at købe mindre, men bedre kød. Vælg kvalitetskød – måske endda fra slagteren eller supermarkedets delikatesseafdeling – til en højere pris, end du plejer at ofre, og skær så de billige pølser og de marinerede kød fra køledisken væk. Husk også på, at selv om det er nemt at købe kød, der allerede er marineret, så er marinaden oftest af den fede slags og oftest sælges kødet marineret, fordi det er ved at nærme sig sidste brugsdato.

Vælg en anden fisk end laks

Der er ikke mange, der griller fisk. Men sker det endelig, så er det oftest laks. Det er en meget fed fisk og de fleste smører også lige en gang fed marinade på.

Vælg i stedet en mindre fed fisk som f.eks. torsk, rødfisk, kuller eller rødspætter. Der er langt imellem at man ser den slags fisk på grillen, men de er lige så velegnede at grille, som den fede laks.

Nu tænker du nok, at f.eks. torsk ikke er særlig grillvenlig, fordi den nemt ”smuldrer” eller skilles i store flager, hvis den får for meget. Men det sker kun, hvis man griller dem uden skind, og det er da dumt at gøre, når nu både grillet torske- og især kullerskind bliver så utroligt lækkert – og næsten lige så sprødt som flæskesvær.

Grill fisken over indirekte varme på skindsiden, og lad være med at vende den. Når kødet er helt hvidt, er fisken klar til at blive serveret. Vil du sikre dig, at skindet er helt sprødt, skubber du lige fisken hen over kullene, kort før den skal af. Så får du lækkert, sprødt skind.

Tag en salat til forret

Du kan tage toppen af den værste lækkersult ved at servere en lækker grov og fiberrig salat som forret. Ikke bare den sædvanlige gang grøn salat, tomater og agurk. Så kan du lige så godt drikke et glas vand til forret!

Vælg i stedet nogle af de gode, grove danske grøntsager som broccoli, blomkål og spidskål og top så op med en rød eller gul peberfrugt eller to for farvens skyld og en let dressing baseret på A38 eller et andet fedtfattigt mælkeprodukt.

Masser af grøntsager som tilbehør

Du kan selvfølgelig også vælge at servere dem til. Enten som rå eller grillede grøntsager. Prøv f.eks. en broccolisalat eller en gang grillede rodfrugter.

Spis et ordentligt brød til

Et andet sted du kan sætte ind, er de hvide flutes, der traditionelt altid ender som nogle sortbrankede kulstykker. Skal du absolut branke brødet, så vælg i det mindste et fuldkornsbrød i stedet – eller bag et grydebrød i grillen i stedet. Friskbagt brød til grillmad, det ser man ikke hver dag!

Grill på indirekte varme

Normalt siger man, at man skal grille små stykker kød, pølser, bøffer m.v. på direkte varme, og store stykker kød som f.eks. stege på indirekte varme.

Men der er ikke noget i vejen for at grille alt på indirekte varme. Så slipper du for de meget omtalte skadelige stegemutagener, der opstår, når kødet brankes under stegningen.

Lægger du kødet lige over kullene, drypper fedtet nemlig ned og antænder kullene, så der kommer flammer. Flammerne branker kødet, og så opstår de skadelige og kræftfremkaldende stegemutagener, der har været skrevet så meget om de seneste par år.

Grill æbler i stedet for skumfiduser

Når så I er færdig med at grille kød og grønt, vil de voksne gerne kunne sidde og hygge lidt med et glas vin, en øl eller noget andet hyggeligt.

For at få ro på ungerne, er det jo nærlæggende at give dem lov til at riste skumfiduser over grillens sidste gløder – uden grillristen, forstås…

Men prøv en gang at lade grillristen blive på og grill et par æbler i stedet. Gerne med kanel på. Det er en lækkerbisken, der nok skal få ungerne til at glemme skumfiduserne.

 


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!