Det er ikke specielt svært at lave is, der er fedtfattig, hvis du laver sorbet, men til gengæld indeholder is som regel meget sukker, så det skal du lige være obs på, hvis du går med tanker om at tabe dig.

  • Kategori: Dessert
  • Antal: 4 personer
  • Tilberedning: 6½ time
  • Fryseegnet: Ja
  • Pr. person:
    KJ/Kcal: 
    866/206
  • Energifordeling:
    Protein: 8 %
    Fedt: 17 %
    Kulhydrat:
     75 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal:
     714/171
    Protein: 4 g
    Fedt:
     3 g
    Kulhydrat: 31 g

Ingredienser:

  • 2 små æg
  • Ca. 125 g sukker
  • 250 g ribbede ribs
  • Evt. lidt kokosmel

Sådan tilberedes fedtfattig is med ribs:

  1. Pisk æg og sukker let og skummende.
  2. Blend ribsene, og bland dem i æggeblandingen.
  3. Smag til med sukker.
  4. Frys isen i en passende beholder – rør i isen ca. hver 2. time 3 gange. Isen skal fryse i mindst 6 timer.
  5. Drys evt. med kokosmel, når isen serveres – det smager super lækkert.

Du kan også lavede is med råsyltede ribs. Til 2 dl skal du bruge 1 dl vand og 3 æggehvider – er du bange for salmonella, så brug pasteuriserede æggehvider. Bland ribs og vand, og Hæld det i en passende beholder, og sæt det i fryseren i en times tid, til det er halvfrossent.  Pisk æggehviderne stive, og vend dem i de halvfrosne ribs, og sæt det i fryseren igen. Rør i det hver halve time ca. – det skal fryse i mindst 2 timer. Tag isen ud mindst ½ time før servering, og pisk den let og luftig med elpiskeren, lige inden du serverer den.

Dommen:

Natashca: 5 point ud af 5Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!
Benny: 5 point ud af 5Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!
Beate: 5 point ud af 5Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!

Samlet:

5 point ud af 5
Yes, det vil jeg ha’ til min fødselsdag!

 


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!