Det er nok ikke så tit, at du får lavet for lidt mad, for de fleste af os er vokset op med, at det er pinligt, så hellere for meget end for lidt. Men hvor er det brandærgerligt at stå med flere kg mad i overskud efter den ellers så vellykkede frokost. For ikke at tale om spild af både tid, penge og føde-/råvarer.
Men hvor meget mad skal du så beregne, når nu du skal stå for frokosten – og der skal IKKE være for lidt – for hvor meget spiser man?

Det spørgsmål er simpelt hen umuligt at besvare. Men her er nogle ting, du kan tage med i dine overvejelser.

Er det folk, der spiser meget eller lidt til hverdag?

Er det kvinder eller mænd? Mænd spiser som hovedregel mere end kvinder.

Er det unge eller gamle? Unge spiser som hovedregel mere end gamle, men er også mere kræsne. Og børn i førskolealderen spiser ikke ret meget. Mens drenge i voksealderen virkelig kan skovle ind, så man tror det er løgn.

Når det er frokost, der serveres, er der jo mange små retter, og jo flere retter, jo mindre portioner. Og hvis du serverer noget lækkert, groft brød mætter det også meget.

I gennemsnit

Normalt skal du i gennemsnit beregne 600-800 g mad pr. person inkl. 2-4 skiver (ca. 100-200 g) rugbrød og 1-2 skiver (ca. 30-60 g) lyst brød. Hvis gæsterne primært er mænd, skal du regne med ca. 1 kg mad pr. person.

For det meste bliver der ofte spis godt af sild og fiskeretter i starten af frokosten, hvor folk er sulten, men der bliver taget noget mindre af de lune retter, pålægget og osten.

Gang opskriften op

Hvis du vil lave en ret, hvor opskriften eksempelvis er en hovedret til 4 personer, skal du ikke gange den op med 4, hvis i f.eks. bliver 16, for I får jo mange andre retter. For hver opskrift du har valgt, lægger du mængderne af alle ingredienser sammen for at finde ud af, hvor mange gram mad, hver enkelt opskrift bidrager med. Juster herefter, hvor mange gange hver opskrift skal ganges op.

Husk at selvom du dobler enh opskrift op, skal mængden af krydderier, salt og peber ikke dobles op. Hold noget igen, og smag retten til.