Det er så skønt at samles omkring et veldækket bord til snak og hygge. Familie, venner, bekendte, naboer. Men det kan være sin sag at skulle være den, der står for tilberedningen af al den lækre mad. Men planlægger du din frokost, kan du sagtens undgå at stå med håret ud til alle sider, svedpletter under armene og på grænsen til at bryde hysterisk grædende sammen 5 minutter før, gæsterne træder ind ad døren.

Du har selvfølgelig lavet dine lister og planlagt, hvad du skal tilberede, og hvornår, så kartoflerne til kartoffelsalaten er kogt og pillet. De stegte sild er lagt i eddike. Frikadellerne er stegt. Borde og stole er sat op. Osv., osv.

Sørg også for at have rigelig plads i køleskab eller et skab i et koldt værelse – hvis det er på den kolde tid af året. Lån/lej evt. et ekstra køleskab.

Planlæg ovntider og -temperaturer, der er jo grænser for, hvor meget du kan have i ovnen på en gang. Lån/lej evt. en ekstra.

Få evt. hjælp i køkkenet på selve dagen. En gæst, et familiemedlem eller måske en nabo.

Hav styr på dit service, skåle, fade, gryder, spækbrætter og ikke mindst knivene – de skal være skarpe. Hvilke fade vil du bruge til stegen og frikadellerne, og hvilke skåle har du til sildene og agurkesalaten. Osv. Sørg også for at have rigeligt af karklude og viskestykker.

Hold hele tiden rent og ordentligt på din bordplads. Tag kun de råvarer og remedier frem du har brug for her og nu. Skyl af, vask op, sæt i opvaskemaskine efterhånden. Der er ikke noget som et rodet køkken, der kan få dig til at miste overblikket. Sæt færdige anretninger til side i køleskab eller overdækket på et bord, hvis det er noget, der kan tåle ikke at stå på køl.

Brug forklæde 🙂 Det er videnskabeligt bevist, at det skåner ryggen, fordi man ellers tit står i en akavet stilling for at undgå sprøjt.

Og husk så lige på, der er jo ingen af dine gæster, der går igen, fordi maden ikke står på bordet, lige når de er ankommet 😉


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!