Sommeren er over os, og det kan hurtigt gå hen og blive den usunde mad, vi vælger på ferien. Når man er på ferie, er det ikke altid de sunde madvarer, man indtager. På ferien vil man gerne hygge sig og ikke tænke så meget over, hvad man spiser, og om det er sundt. De faste, sunde rutiner skiftes derfor ud med, hvor og hvad familien lige har lyst til at spise i dag. Dog kan du sagtens indtage fastfood, hvis du bare tager nogle valg, der gør, at du vælger de sunde alternativer.

Helt generelt er der nogle retningslinjer, du kan bruge, når du vil vælge de sunde alternativer. Hvis du blot vælger den hurtige mad ud fra disse regler, er du allerede godt på vej.

  • Tænk dig om når du vælger størrelsen på menuen
  • Spar på ketchup, dressing og mayonnaise. I nødstilfælde så spørg efter light
  • Spar på osten, og vælg den helst helt fra
  • Drik mindre sodavand, og erstat den med danskvand, vand, eller light sodavand
  • Vælg altid det grove brød f.eks. fuldkornsbrød, fiberbrød, fuldkornsnudler og brune ris
  • Gå efter magret kød som kylling, kalkun, oksekød skåret fra et stykke, skinke og fisk

Ovenstående er de ting, som du skal tænke specielt meget over, når du skal vælge de sunde alternativer. For at gøre det nemmere for dig, så du ved præcis hvad du skal vælge af sunde alternativer, har vi nedenfor lavet en lille guide til, hvordan du kan gøre de usunde retter til sunde alternativer. Dette kan f.eks. være, når du skal vælge retter fra et menukort fyldt med pizzaer, burgere osv.

Dressing

Dressinger kan være meget fede og gør intet godt for din krop. Pas i sær på de færdiglavede dressinger, som kan indeholde meget fedt. Vælg i stedet en olie-eddike dressing frem for en fed cremefraiche-dressing.

Pizza

En pizza kan sagtens blive sundere end man tror, hvis du blot vælger den med omtanke. Hvis der er mulighed for det, så vælg fuldkorsbund, og undgå en Deep pan pizzaer. Når du skal vælge fyld, skal du vælge en masse grøntsager og salat og undgå alt for meget ost, bacon, pølse og gorgonzola. Det sidste du skal tænke på, når du bestiller en pizza er, at du skal spare på krydderolier såsom hvidløgs- og chiliolie.

Asiatisk mad

I det asiatiske køkken bruges der generelt mange grøntsager. Det usunde består i, at maden ofte bliver stegt i fritureolie, hvilket du i den grad skal undgå. Vælg i stedet kogte brune ris og fuldkornsnudler, som ikke er stegte. Vælg også supper med mange grøntsager og evt. med et stærkt krydderi, da man ikke spiser nær så meget, når det er stærkt.

Sushi-retter er sunde alternativer

Sushi er sund fastfood, da der er mange næringsstoffer i fisk. Dog bør du undgå de hvide ris og skifte dem ud med brune ris. Undgå de friturestegte rejer og andet friturestegt. Vælg i stedet de magre fisk, såsom rødfisk og tun, ligesom du også trygt kan spise krabbekød og rejer – når det ikke er friturestegt.

Der er altså mange muligheder for at lave fastfood om til sundere alternativer. Du kan derfor trygt spise fastfood – når det kun er engang imellem!


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!