Sukker er uskadeligt… i moderate mængder. Kroppen har ikke brug for sukkertilskud for at fungere. Der findes IKKE sundt sukker!

Der er fuldt ud forståeligt, at du kan få en ubændig trang til søde sager, for sukker er vanedannende ganske som nikotin og heroin – afhængigheden er dog knap så kraftig, men det betyder jo ikke, at det er som at knipse med fingrene at komme ud af afhængigheden.

Helle: ”Jeg vil gerne smide 10 kg, men har svært ved at holde mig fra søde sager.”

For meget sukker øger risikoen for overvægt, forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol og giver risiko for åreforsnævring og hjerte-kar-sygdomme.

Så sødt er sukker

Kroppen og hjernen har brug for sukker… blodsukker – også kaldet glukose, men din krop omdanner selv den almindelige kost til glukose, så den behøver altså ikke sukker-tilskud.

Når du spiser en pose slik, så stiger glukosen drastisk. For at modvirke denne bratte stigning udskiller bugspytkirtlen en masse insulin – et hormon, der sørger for at glukosen optages af muskler og lever. Insulinet får glukosen til at falde helt ned igen.

Det lave glukoseniveau får dig til at trænge til noget sødt – du fylder dig med mere slik eller sodavand. Glukosen stiger brat igen, og det får kroppen til at frigive insulin igen. Den store mængde insulin får cellerne til at optage glukosen hurtigt, og så er glukoseniveauet nede igen. Din glukose og insulin farer op og ned som en elevator.

Efter nogle år udmattes cellernes insulinmodtagere, og du får kronisk høje insulintal. Til sidst virker systemet ikke mere – lige meget hvor meget insulin bugspytkirtlen udskiller. Den sikre vej til voksendiabetes…Hjælp!

Som du kan se, er det en rigtig god ide at skære ned på sukkeret.

  • Drik vand og grøn te i stedet for sodavand og andre læskedrikke. Grøn te indeholder antioxidanter, som giver din hjerne en følelse af velvære.
  • Spis frugt – evt. tørret (naturligvis uden tilsagt sødestof/sukker) og grøntsager (nye gulerødder smager faktisk sødt, hvis du smager efter, og tomater ligeså) i stedet for slik, is og kager. Forkæl evt. dig selv med et rigtig godt stykke chokolade med et kakaoindhold på mindst 70 %.
  • Spis groft brød, havregrød, yoghurt naturel tilsat frisk frugt (ikke købt frugtyoghurt) eller bacon og æg til morgen i stedet for morgenmadsprodukter eller lyst brød.
  • Sørg for, at dine måltider indeholder de 5 grundsmage: salt, sødt, bittert, surt, umami, så bliver dine smagssanser tilfredsstillet, og det mindsker lysten til søde sager eller til salt for den sags skyld.

Find sukkeret

Læs varedeklarationer! Stort set alle forarbejdede fødevarer indeholder sukker: Remoulade, sennep, makrel i tomat, torskerogn, marmelade, majs på dåse, pålæg, morgenmadsprodukter, frugtyoghurt, brød, saft, chokolade, is, juice og ja, vi kan fortsætte i det uendelige. Det gælder i høj grad også light produkter, for når der skæres ned på fedt eller salt, så skal ”den gode smag” jo kommet et andet sted fra.

Hvem sagde sukker? 🙂


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!