Der er ikke mange måneder til at den danske sommerferieperiode starter. Er du klar? Eller har du måske stadig et par ekstra kilo på sidebenene, som du gerne vil nå at smide, inden du skal på stranden denne sommer? Så læs her et par gode og simple tips, som du kan benytte i din hverdag, for at få en sundere livsstil.

Vinteren har været lang, og nu kan vi endelig begynde at se frem til sommerens gode vejr og lange, lyse nætter. Menneskets instinkt er indrettet til, at vi naturligt forsøger at opbygge lidt ekstra at stå i mod med, når vinteren rammer. Det er helt naturligt, men meget modsat det billede, som vores samfund dikterer i denne tid.

I dag er kropsidealet helt anderledes – der dikteres høj muskelmasse og lav fedtprocent. Ingen er perfekte, og meningen er heller ikke, at vi alle skal være streger i luften. Når det er sagt, vil vi i det følgende komme med et par praktiske tips til, hvordan du selv kan få mere selvtillid og sætte dig selv sunde mål, inden badetøjssæsonen rammer for alvor.

Drik meget mere vand

Den hurtigste og bedste måde, som du kan benytte til at kickstarte en ny og sund livsstil, er ved at begynde at drikke vand, meget mere vand. Vand er blandt de fleste faktisk meget undervurderet. Ved at drikke en masse vand, gerne mellem 2-3 liter om dagen, kan du drage nytte af en masse fordele.

Vand giver dig f.eks. en forhøjet forbrænding, hvilket kan hjælpe dig med at tabe dig hurtigere, hvis dette er dit mål. Udover at øge din forbrænding, så vil det at du begynder at drikke mere vand faktisk også give dig mere energi. Dette vil det gøre fordi, at din hjerne og dine organer ikke dehydrerer.

Så skift alle dine drikkevarer som f.eks. sodavand, saftevand, energidrik osv. ud med vand fra i dag.

Drop fastfooden og lav selv din mad

En af de største syndere som danskerne bruger til at bidrage til deres usunde livsstil, er fastfood. Både færdiglavet varm mad fra pizzarier, tankstationer og andre takeaway steder, samt de frostvarer som du finder i fryseboksen i dit supermarked.

Ved at droppe alle disse nemme og hurtige løsninger, og i stedet begynde at lave din mad selv, vil du med garanti se nogle hurtige resultater på din livsstilsændringer. Både fordi du selv styre 100%, hvilke ingredienser du faktisk kommer i dine retter. Men også fordi at du mentalt også skaber nogle positive energier i dit sind.

Så drop fastfood og begynd på at tilberede din egen mad.

Sæt et mål for den første måned

At begynde at tilberede din egen mad, vil med garanti være den sværeste ændring i din nye livsstil, men hvis du giver den nye livsstil en skalle og bliver ved, selvom det måske er hårdt. Så vil du med garanti se resultater.

Mange forskere siger at det tager mennesket omkring 3-4 uger at skabe en ny vane. Så hvis du starter med at sætte et mål, om at du selv skal lave din egen mad i 1 måned, så vil du derefter have meget lettere ved at fortsætte.

Tilbered gerne noget af din mad fra bunden

Hvis du er rigtig sej, så kan du begynde at lave nogle af de retter som du ny skal til at lave, helt fra bunden. Dette kunne f.eks. være, at du selv bager det brød som du spiser, eller laver din egen grød. Her kan du f.eks. bruge chiafrø til at gøre din hjemmelavede mad mere sund.

Læs meget mere om chiafrø, ved at læse Helsebixens store guide om chiafrø.

Tag på sommerferie i Italien

Når det så bliver sommer, og du har fået dig en sund livsstil. Så lad hver med at ødelægge dit hårde arbejde, ved at booke et hotel med all inklusive. Lej i stedet en feriebolig, hvor du stadig selv kan stå for madlavningen. Så kan du bruge nogle af landets spændene ingredienser til det. Dette kunne f.eks. være i Italien, hvor de har nogle af de lækreste råvarer i verden, som du kan bruge til at lave din egen mad.

Du kan hos Italiavillas.net se og booke ferieboliger i hele Italien.


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!