Brombær, hyldebær og æbler – i hvert fald de tidlige æbler – kan sagtens være modne på engang. Og hvad kan du så bruge det til? Ja, du kan lave denne marmelade.

Deciliter ca.

Minutter

Jeg elsker den årstid, hvor alt bliver modent lige så stille efter hinanden. Noget samtidigt, noget hver for sig. Brombær er noget af det, der kan høstes ad flere omgange, og derfor kan det tit være nødvendigt at fryse ned, så du kan samle sammen. Til denne marmelade kan du sagtens bruge frosne bær, så skal du bare undlade at komme vand ved, når du koger frugten.

Husk du også kan lave eddike af dine brombær.

Ingredienser

  • 100 g rensede brombær
  • 250 g rensede og ribbede hyldebær
  • 20 g renset og evt. skrællet æble
  • 200 g sukker
  • Evt. ½ dl vand
  • Geleringspulver

Sådan tilberedes brombærmarmelade med hyldebær og æble

  1. Skær æblerne i halve både.
  2. Kom frugt og sukker i en gryde. Hæld evt. vand ved – hvis du bruger frosne brombær eller hyldebær eller begge dele, behøver du ikke komme vand ved. Bring det i kog, og lad det koge, til al frugten begynder at blive mør, og massen bliver grødet.
  3. Skold imens de(t) glas, marmeladen skal være i, og skyl med atamon – husk også låget/lågene.
  4. Jævn med geleringspulver efter anvisningen på emballagen.
  5. Hæld brombærmarmeladen på glassene, og luk til.

Husk altid at koge hyldebær. Rå hyldebær er giftige, og du kan blive meget syg af at spise dem. Det er ikke nok at fryse dem. De skal være kogt først.

Sæt en underkop i køleskabet, inden du begynder at koge marmelade. Når marmeladen er færdig, kommer du en smule marmelade på den kolde tallerken og sætter den tilbage i køleskabet. Efter et par minutter kan du se, hvor tyk marmeladen vil være, når den bliver kold.

Du kan også dyppe en ske i marmeladen og lade marmeladen dryppe fra den. Hvis den sidste dråbe bliver hængende på skeen og ikke vil slippe, er marmeladen tyk nok.

  • Kategori: Konservering
  • Mængde: Ca. 800 g
  • Tilberedning: 35 minutter
  • Fryseegnet: Ja
  • Pr. spsk.
    KJ/Kcal:
     123/29
  • Energifordeling:
    Protein: 1 %
    Fedt: 2 %
    Kulhydrat: 97 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal:
     617/147
    Protein: < 1 g
    Fedt: < 1 g
    Kulhydrat: 33 g

Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!