strong>Alle elsker koldskål. Dejlig frisk kernemælk med sukker, citron og kammerjunkere. Vi har lavet en mere brun variant af koldskål med kokossukker, der er væsentlig sundere end raffineret sukker. Det giver denne koldskål sin særlige farve og en eftersmag af farin. Endvidere har vi givet den lidt skyr, for at give den konsistens.

  • Kategori: Dessert
  • Antal: 3 personer
  • Tilberedning: 5 minutter + evt. afkølingstid
  • Fryseegnet: Nej
  • Pr. person.:
    KJ/Kcal: 
    1058/252
  • Energifordeling:
    Protein: 20 %
    Fedt: 19 %
    Kulhydrat: 61 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal: 423/101
    Protein: 5 g
    Fedt: 2 g
    Kulhydrat: 15 g

Ingredienser til koldskål med kokossukker

  • 7 dl økologisk kærnemælk
  • 1 dl eller 60 g økologisk kokossukker
  • 2 æggeblommer
  • 1 dl skyr

Opskrift på koldskål med kokossukker

  1. Pisk kokossukker og æggeblommer sammen til en æggesnaps i en skål
  2. Hæld kærnemælken i skålen og pisk det sammen.
  3. Tilsæt nu skyr til sidst, og pisk det let.
  4. Stil koldskålen i køleskabet en times tid før servering.
  5. Før servering piskes koldskålen lidt igennem, så du undgår bundfald.
  6. Serveres koldt med kammerjunkere eller tvebakker efter behag

Hvorfor vælge kokossukker i stedet for almindeligt sukker?

Kokossukker bliver udvundet af nektaren fra blomsterne på kokospalmen og sælges uraffineret i pulverform med den samme brunlige farve, som almindeligt sukker også ville have haft, hvis det ikke var blevet raffineret på sukkerfabrikken. Smagen er dog lidt hen i retning af brun farin, hvilket godt kan blive lidt for meget for mange, hvis det indtages i meget store mængder.

Både kokossukker, kokosolie, kokosvand og andre former for ingredienser der er udvundet fra kokosnødden/kokospalmerne har i dag status af superfood. Det skyldes det sunde og ernæringsmæssigt meget værdifulde indhold af vitaminer, mineraler, antioxidanter med videre. På grund af efterspørgslen er prisen på kokossukker dog ret højt.

Du kan købe kokossukker i de fleste velassorterede supermarkeder, helsekostbutikker og på de fleste helse- og kosttilskudsshops på nettet. Mængden af kokossukker varierer dog en del i poserne, og som du sikkert kan regne ud, er det billigst at købe der, hvor du kan købe de største portioner. Så det kan godt betale sig at kigge sig lidt omkring på nettet for at finde de største portioner til salg.

 

 

 


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!