Grøntsager i gele er dejligt forfriskende på et stykke rugbrød eller som ”sky” oven på et stykke med magert kødpålæg. Kan også bruges på buffeten, med lidt kold bearnaise.

Tidligere har jeg haft det sådan at hvis mad ikke stod stille når man skubber til bordet, så var det bestemt ikke noget jeg ville belemre mine smagsløg endsige min mave med, men ens smagsløg og præferencer ændrer sig altså med alderen, for nu spiser jeg både sky, sylte og lignende gele-agtige masser. Herhjemme plejer vi ikke at sige “det kan jeg ikke lide”, men i stedet “det er jeg ikke gammel nok til at spise”. For på samme måde elsker jeg også nu oliven, som eller også var noget jeg ikke spiste da jeg var yngre. Dog tvivler jeg på at jeg nogen sinde bliver så gammel at jeg kommer til at kunne spise ansjoser, men time will show.

  • Kategori: Frokost
  • Antal: 4 dl
  • Tilberedning: 10 minutter + afkøling
  • Fryseegnet: Nej
  • Pr. skive:
    KJ/Kcal: 98/23
  • Fordelt på:
    Protein: 29 %
    Fedt:
     6 %
    Kulhydrat: 65 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal: 240/57
    Protein: 4 g
    Fedt:
     1 g
    Kulhydrat: 9 g

Ingredienser:

Sådan tilberedes grøntsager i gele:

  1. Læg husblassen i blød i koldt vand i 5 minutter.
  2. Smelt den bløde husblasmasse med det vand der hænger ved i ½ dl af væden fra Grøn ret.
  3. Lad den smeltede masse køle lidt af.
  4. Tilsæt resten af Grøn ret lidt ad gangen under omrøring.
  5. Hæld det hele i en form, og stil den i køleskabet til dagen efter.

Dommen:

Benny: 4 point ud af 5Helt sikkert en ”gemmer”
Beate: 4 point ud af 5Helt sikkert en ”gemmer”

Samlet:

4 point ud af 5

Helt sikkert en ”gemmer”

 


Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!