Flødekartofler er normalt ikke verdens sundeste tilbehør og sjældent fedtfattigt. Men det smager skønt. Flødekartofler består normalt af kartofler og fløde og nogle krydderier, men her har vi altså også kommet spinat i. Det er da sundt. 🙂

Personer

Minutter

Som nævnt er flødekartofler sjældent fedtfattige. Vi har dog før lavet fedtfattige flødekartofler her på siden, f.eks. fattigmandsflødekartoflerne og de forlorne flødekartofler. De er så en del af en ret, hvor vi i denne opskrift kun koncentrerer os om flødekartoflerne som tilbehør.

Hvorvidt hele retten bliver fedtfattig handler jo selvfølgelig også af, hvad du serverer til.

Ingredienser

  • 2 løg
  • 4-5 fed hvidløg – afhængig af størrelse og styrke, og hvor stærk du vil have flødekartoflerne
  • 250 g spinat – gerne de spæde spinatblade
  • 1 kg kartofler
  • 1 dl grøntsagsbouillon
  • ½ l mornaysauce, den lette
  • Salt
  • Peber

Sådan tilberedes flødekartofler med spinat

  1. Pil løg og hvidløg, skær dem i skiver, og læg dem i bunden af et ovnfast fad – der er ingen grund til at smøre det eller pensle med olie.
  2. Skyl spinaten, og skær den groft ud, og fordel den over løg og hvidløg.
  3. Tænd ovnen på 200° C.
  4. Skræl kartoflerne, og skær dem i ca. 1½ cm tykke skiver, og fordel dem oven på spinaten.
  5. Hæld bouillonen over, og krydr med salt og peber.
  6. Hæld til sidst mornaysaucen over.
  7. Sæt fadet i ovnen i 45 minutter.

Flødekartofler med spinat smager skønt til f.eks. frikadeller, indbagt skinke eller al slags grillmad.

Opbevaring

Kan flødekartofler fryses?

Flødekartofler kan ikke fryses. Vil du genopvarme rester af flødekartofler dagen efter – eller lave dem dagen før og så opvarme dem på dagen – skal du sørger for, at de kommer hurtigst muligt i køleskabet. En kartoflerne lune/varme for længe, kan bakterien botulisme udvikles, og den slås ikke ihjel ved en hurtig genopvarmning.

  • Kategori: Tilbehør
  • Antal: 4 personer
  • Tilberedning: 55 minutter
  • Fryseegnet: Nej
  • Pr. person: KJ/Kcal: 1377/328
  • Energifordeling: Protein: 19 % Fedt: 17 % Kulhydrat: 64 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal:
     436/104
    Protein: 3 g
    Fedt: 3 g
    Kulhydrat: 15 g

Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!