And kan sagtens spise på andre tidspunkter af året end til jul. Prøv f.eks. andebryst med brombær til. Nemt og hurtigt at tilberede, og frisk og lækkert at spise.

Personer

Minutter

Når det er sæson for brombær, er det jo nærliggende at plukke dem direkte, inden maden skal sættes over – hvis du har en brombærbusk eller er tæt på vilde brombær – men hvis det ikke er, så kan du sagtens bruge frosne, optøede bær. Det giver en lidt mere “våd” salat, men det smager stadig, så fuglene synger.

Ingredienser

  • 2 andebryster
  • 130 g blandet salat
  • 250 g brombær, friske eller optøede
  • 2 spsk. balsamicoeddike – du kan også bruge din egen hjemmelavede brombæreddike
  • Salt
  • Peber

Tilbehør

  • 300 g groft brød

Sådan tilberedes andebryst med brombærsalat

  1. Pil skindet af andebrysterne, og læg det til side.
  2. Krydr andebrystet med salt og peber, og steg det ca. 10 minutter på hver side ved middel varme på en tør pande. Lad det herefter hvile lidt.
  3. Skær ¼ af skindet i tynde strimler, og steg dem knasende sprøde. Fedtet skal være helt væk.
  4. Skyl salaten og brombærrene, og fjern evt. blomst og urenheder fra bærrene.
  5. Skær andebrystet i tynde skiver, og fordel skiverne på tallerkener sammen med salat og bær.
  6. Dryp med balsamicoeddike, og krydr med salt og peber.
  7. Servér andebryst-salaten med det sprøde skind og groft brød – koldt eller lunet helt efter smag og behag.

Det er da hurtigt og nemt!

Velbekomme!

Resten af andeskindet – det som du ikke steger – kasseres, gemmes til en anden dag eller bruges til at koge andefond på.

  • Kategori: Hovedret
  • Antal: 4 personer
  • Tilberedning: 30 minutter
  • Fryseegnet: Nej
  • Pr. person:
    KJ/Kcal:
     1511/360
  • Energifordeling:
    Protein: 27 %
    Fedt: 18 %
    Kulhydrat: 55 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal:
     578/138
    Protein: 9 g
    Fedt: 3 g
    Kulhydrat: 19 g

Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!