Æg florentine er en dejlig, let frokostret hvor du kan få brugt dine rester af spinat, kartoffelmos og yoghurt eller andet surmælksprodukt. Du kan selvfølgelig også indkøbe ingredienserne til lejligheden.

Personer

Minutter

Uhm, den syrlige smag. Har du ikke smagt æg florentine er det på tide. Jeg ved ikke helt, hvor navnet stammer fra, så hvis du kan gøre mig klogere dér, skal du være velkommen. Florentinere stammer fra Italien, men det er en småkage. I følge gastronomisk leksikon betyder det på internationalt køkkensprog ‘noget med spinat’, men hvor forbindelsen til Florens (Firenze i Italien) er, vides ikke. Så jeg ved det ikke.

Er du også blevet varm på florentine (med spinat) så prøv det også til gris eller fisk.

Ingredienser

  • 100 g frisk spinat
  • 3 æg
  • 2 spsk. yoghurt naturel 0,1 %
  • Ca. 250 g kartoffelmos
  • Muskat
  • Salt
  • Peber

Tilbehør

  • 1 skive rugbrød

Sådan tilberedes æg florentine til to

  1. Tænd ovnen på 250° C.
  2. Rør kartoffelmosen med det ene æg.
  3. Sæt kartoffelmosen i toppe med en ske på en bageplade beklædt med bagepapir.
  4. Stil dem i ovnen, til de er gyldne.
  5. Varm spinaten på en lille, meget varm pande, til spinaten synker sammen. Skub det derefter ud til kanten, så det danner en krans hele vejen rundt i panden.
  6. Slå 2 æg ud i midten af panden.
  7. Hæld yoghurten hele vej rundt i yderkanten af spinaten.
  8. Krydr med muskat, salt og peber.
  9. Læg låg på, og lad det simre ved svag varme i ca. 3 minutter, til æggene er faste.
  10. Servér med 2 kartoffeltoppe og ½ skive brød til hver.
  • Kategori: Frokost
  • Antal: 2 personer
  • Tilberedning: 20 minutter
  • Fryseegnet: Nej
  • Pr. person:
    KJ/Kcal:
     1259/300
  • Energifordeling:
    Protein: 20 %
    Fedt: 29 %
    Kulhydrat: 51 %
  • Næringsindhold pr. 100 g:
    KJ/Kcal:
     428/102
    Protein: 5 g
    Fedt: 3 g
    Kulhydrat: 13 g

Her finder du vores e-bøger om fedtfattig mad og livsstil!